BETINGELSER

Betingelser

IFA er lekebutikk på nett! Kjøp trygt og enkelt hos oss.

Vi er en helnorsk nettbutikk med lager i Oslo, og forbrukerkjøp er regulert etter norsk lov.

Vår normale leveringstid er 1-3 virkedager fra bestillingsdato.

Merk: Vi leverer kun til fastlands-Norge, ikke til Svalbard eller Jan Mayen.

Generelt

Disse alminnelige salgsbetingelsene har anvendelse på alt salg av varer og tjenester fra IFA til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør, sammen med din bestilling som blir bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på IFA er bare tilgjengelig på norsk.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og finansavtaleloven.

Parter

Selger er: IFA

Besøksadresse:
Fru Walters vei 23
1540 Vestby
Org.nr. 926 953 354
Telefon: 93 27 91 58
E-post: support@ifaas.no
Selger blir heretter benevnt ”IFA”.

Kjøper er: personen som er oppgitt som kjøper i bestillingen.


Registrering

For å handle i vår nettbutikk kan du opprette en kundekonto eller du kan handle som gjest (ikke innlogget). Konto kan opprettes under “Ny kunde” eller underveis når du foretar ditt første kjøp. Registreringen krever en gyldig epost-adresse.

Bedriftskunde

Det er mulig å registrere seg som bedrift, men vi gjør oppmerksom på at vi kun kan tilby kort- eller Vippsbetaling for bedriftskunder. Vi jobber med å få på plass en løsning for bedriftsfaktura.


Bestillings- og avtaleprosess

Et kjøp hos oss betinger at du er over 18 år, har norsk leveringsadresse, gyldig e-postadresse og mobilnummer.
En ordre er gyldig når ordrebekreftelsen er mottatt av kjøper. Ordrebekreftelse sendes på e-post til adressen du har oppgitt, og du er ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt. Ved kjøp hos oss er det implisitt gitt at du godtar å følge IFA sine salgsbetingelser. Ordren sendes til lageret for plukking og forsendelse så snart ordren er gjennomført og bekreftet.

Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og kontrollér at ordebekreftelsen stemmer med bestillingen du gjorde.

IFA forbeholder seg retten til å kansellere en ordre dersom vi mistenker at din ordre er foretatt i bedrageriøyemed, ulovlig aktivitet eller i uoverensstemmelse med disse betingelser.


Endring/tillegg på bestilling

Vi ønsker at du skal få pakken din raskt, og ordren pakkes så fort som mulig etter bestilling. Vi kan derfor ikke foreta endringer på en bestilling eller legge til en vare i etterkant. Dersom du ønsker å legge til en vare i din bestilling, kan denne bestilles separat i en ny ordre.


Angrerett – privatpersoner

Angrerettloven gjelder ved alle kjøp du som privatperson gjør i nettbutikken til IFA. Angrerettskjema ligger som link i ordrebekreftelsen du får på e-post ved bestilling, og angreretten er 14 dager fra varen(e) er mottatt av deg (jf. Angrerettloven § 21). Det betyr at du innen 14 dager etter at du har mottatt pakken må gi oss beskjed om at du angrer kjøpet. Det kan gjøres til support@ifaas.no, eller på telefon 93 27 91 58 (hverdager 12.00-18.00). Deretter har du ytterligere 14 dager på å sende varen(e) i retur til:

IFA
Fru Walters Vei 27
1540 Vestby

Returkostnadene dekkes av deg som kunde (jr. Angrerettloven § 8). Vi gjør oppmerksom på at dersom du velger å ikke hente ut pakken eller å nekte å motta den, så er ikke dette ensbetydende med å benytte angreretten.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være returnert oss i samme mengde og stand som du mottok det og i original emballasje, sammen med angrerettskjema. Forsegling på forseglede produkter må ikke være brutt.

Ved korrekt gjennomført retur (iht. Angrerettloven) er vi forpliktet til å tilbakebetale det du har betalt for varen. Tilbakebetaling skal finne sted innen 7 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg eller produktet er stilt til rådighet for oss.
Angrerettskjema finner du her:
https://ifaas.no//media/Angrerettskjema.pdf

Dersom du ønsker å bytte en vare, se punktet for “Retur”.

Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven gjelder kun ved forburkerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jr. Angrerettloven § 5, punkt a).


Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-, bilde- eller trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Bilde og farger på bilder kan avvike fra virkeligheten.


Priser

Alle priser er alltid oppgitt i norske kroner inklusive merverdiavgift hvis ikke annet er bemerket. Alle kostnader knyttet til kjøpet og eventuelle gebyr for frakt vil fremkomme i kjøpsprosessen før man utfører selve betalingen. Frakt er 59 kr for ordre under 1000kr, og fri frakt for ordre over 1000kr.
Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og lagerbeholdning, samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller kassen.


Betaling

For å handle på IFA må du være over 18 år – uansett hvilken betalingsmåte du velger.

IFA sine kunder har følgende betalingsalternativer:

Vipps: Du sendes videre til Vipps for betaling, og får en ordrebekreftelse på e-post etter bestilling.

Nets Kortbetaling: Du vil bli sendt til Nets for kortbetaling, og kan bruke Visa eller MasterCard. Du vil motta en ordrebekreftelse på e-post etter bestilling.

 

Frakt, levering og forsinkelse

Vår normale leveringstid er 1-3 virkedager.

Dersom du bestiller for over 1000 kr per ordre er det gratis frakt. Dersom ordren er under 1000 kr tilkommer frakt med 59 kr. MERK: Hjemlevering på døren koster 99kr uavhengig av ordresum.

Dersom du bestiller varer innen kl. 12 på en hverdag, forsøker vi å pakke og sende varene samme ettermiddag. Ved bestilling etter dette sender vi varene påfølgende virkedag. Vi tar forbehold om noe lenger behandlingstid i perioder med ekstra stor pågang, samt mandager, da vi også plukker og sender helgens ordre.
Alle ordre sendes med Bring fra vårt lager i Oslo, og leveringstid fra ordren er ferdig pakket er 1-3 virkedager avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder der Bring har stor trafikk, for eksempel rundt jul. Oppgitte leveringstider er ikke forpliktende på noen måte.

Ordinære ordre sendes som Bring Klimanøytral Servicepakke levert til nærmeste post-i-butikk og du må selv hente pakken din der. Du får hentemelding på SMS og e-post oppgitt ved bestilling. Dersom mottaker er en annen enn kjøper, er det kjøpers ansvar å videreformidle hentemelding til mottaker.
Tunge ordre med kolli over 35 kg sendes som Stykk- og partigods med levering hjem-på-døren hverdager mellom kl. 08-16. Bring kontakter deg for å avtale utleveringstidspunkt.

Vi innehar risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Ved Brings Klimanøytrale servicepakke er dette når pakken er uthentet av deg på utleveringssted, og ved “hjem-på-døren” er det når pakken er overlevert deg fra transportør.

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil Bring gi deg informasjon så fort de har kunnskap om dette, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje. Informasjonen sendes via SMS og e-post fra Bring.

OBS: IFA er ikke ansvarlig for eventuelle kosmetiske skader som oppstår på emballasje eller esker som ikke forringer produktets kvalitet eller bruksområder. IFA kan ikke garantere at esker ikke mottas med rifter, skader på hjørner eller andre steder på esken, da dette er noe som må kunne forventes at kan oppstå.


Frakt – Hjemlevering på døren

Vi tilbyr hjemlevering på døren. Dette koster 99kr og du velger tjenesten i kassen. Pakken levers på døren mellom kl 08-17 eller kl. 17-21, basert på postnummer (se her for oversikt – punkt “Slik går du frem”, avsnitt 4). Du får varsling på SMS når pakken er underveis. Dersom leveringen er på kveldstid vil sjåføren ringe 30-60 minutter før levering på kveldstid. Tjenesten gjelder kolli på max 35 kg.


Utsolgte varer

Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi er utsolgt for en eller flere varer. Ved slike situasjoner kontakter vi deg per e-post og gir beskjed om varen det gjelder, og vi tilbakebetaler beløpet for varen via betalingsmåten du opprinnelig valgte. Vi sender deg da resten av ordren. Dersom vi er utsolgt for hele bestillingen, kansellerer vi ordren og refunderer hele ordrebeløpet, og gir deg beskjed per e-post om dette.


Uavhentet pakke/Nektet mottatt

Bring/Posten sender ut hentemelding på SMS og e-post når pakken ankommer ditt hentested. Du får også en påminnelse fra dem dersom du ikke har hentet pakken innen noen dager. Dersom du velger å ikke hente ut pakken din hos Bring/Posten innen fristen på 14 dager fra mottak, eller du nekter å motta den, går pakken automatisk i retur til IFA. I slike situasjoner belaster vi deg et administrasjonsgebyr på minimum 249,- per kolli for å dekke kostnader vi har i forbindelse med frakt og håndtering.
OBS: Ved flere kolli eller tunge forsendelser som for eksempel bilstoler, lekehus, basseng og trampoliner forbeholder vi oss retten til å fakturere deg for de faktiske kostnadene vi blir belastet fra Bring.

MERK: Dersom du velger å ikke hente ut pakken din eller nekte å motta den, er ikke dette ensbetydende med å benytte seg av angreretten.


Undersøkelse av leveranse

Etter at du har mottatt varene du bestilte, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transport, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Eventuelle feil/mangler må rapporteres til IFA innen rimelig tid etter at feilen burde vært oppdaget. Ta da kontakt med vår kundeservice, oppgi ditt ordrenummer og dokumentér gjerne med bilder eller kort film.


Reklamasjon

Dersom det oppdages eventuelle feil eller mangler ved et produkt, skal kjøperen straks og innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, rapportere dette til IFA. Send en e-post til support@ifaas.no med ordrenummer, utfyllende beskrivelse av feilen, og gjerne en kort film eller bilder som får frem feilen.
Ved godkjent reklamasjon kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse.

Dersom reklamasjonen blir godkjent, og produktet må sendes oss i retur, skal IFA bære returkostnaden ved å utstede en returseddel til kunde.

Reklamasjonsretten dekker ikke problemer som oppstår på grunn av vanlig slitasje, feil bruk, feilinstallert/montert produkt eller feil som oppstår etter egen forandring på produktets funksjon og utseende, herunder ombygging, oppgradering eller annen endring av produktet.
Enkelte produkter har egne reklamasjonsordninger, og IFA henviser deg da videre direkte til leverandør.

OBS: IFA har ikke ansvar for tap eller skade i forbindelse med bruk av våre produkter.

VIKTIG: Ikke send reklamasjonsvarer i retur til oss uten at du har vært i kontakt med vår kundeservice. Vi behandler reklamasjonssaker først og fremst per e-post.


Retur av varer

Dersom du ønsker å heve kjøpet på en eller flere varer har du 14 dagers angrerett fra du mottar pakken. Når vi mottar og behandler returen, tilbakebetaler vi deg til opprinnelig betalingsmåte.

Returadresse:
IFA
fru walters vei 23

1540 Vestby

Ved retur er det viktig at du legger ved angrerettskjema. Det har du fått som en link i ordrebekreftelsen, men du kan også laste det ned her:
Angrerettskjema

For at tilbakebetaling skal finne sted må varen være uskadd, ubrukt og i sin opprinnelige stand i originalemballasjen, og forseglinger må ikke være brutt. Vi ber om at frankeringsseddel og lignende ikke må festes på varens originalemballasje.

Returporto dekkes av deg som kunde. Pakker som er sendt oss i oppkrav eller “mottaker betaler frakt” vil ikke bli hentet ut av oss. Vi ber deg benytte Posten/Bring til forsendelse.

OBS! Dersom du har mottatt en skadet vare, skal du ikke sende den i retur. Kontakt vår kundeservice for å gjøre en reklamasjon i stedet.

VIKTIG: Vi er avhengige av at returer er sendt til rett adresse. Vi kan ikke garantere kreditering av kjøpesummen hvis dette ikke er gjort.


Garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er to år etter at du mottok varen, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.

Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år. Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis den normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet.

Ved garantireklamasjon tar du kontakt med vår kundeservice, send gjerne en e-post til support@ifaas.no med ordrenummer, utfyllende beskrivelse av feilen, og gjerne en kort film eller bilder som får frem feilen. De fleste reklamasjonssaker ferdigbehandles per e-post, men i enkelte tilfeller ber vi om å få den defekte varen i retur, men dette avklares da på forhånd.

Dersom du søker generell informasjon eller nøytrale råd vil vi anbefale ditt lokale Forbrukerråd.

Du finner mer informasjon om lovverket her:
Forbrukerkjøpsloven>>
Angrerettloven>>
Markedsføringsloven>>
Personopplysningsloven>>
E-handelsloven>>
Finansavtaleloven>>
Forbrukerrådet>>


Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.


Force Majeure

Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll, som for eksempel naturkatastrofer, flom, streik osv. IFA kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets kontroll